Audacity.cz/Fórum/Jak správně nastavit kompresi při masteringu?

Jak správně nastavit kompresi při masteringu?

Zdravím všechny audio nadšence! Jsem nováček v oblasti masteringu a poslední dobou se snažím pochopit, jak správně nastavit kompresi a udělat tak své nahrávky co nejlepší. Když jsem načítal různé tutoriály, zjistil jsem, že existuje tolik různých přístupů a technik, že jsem se v tom úplně ztratil. Mám pocit, že je to jako magie – každá rada je jiná a výsledky se liší. Rád bych se zeptal, jaké nastavování komprese doporučujete při masteringu? Jaké parametry byste měli mít na paměti jako attack, release nebo threshold? Kolik dB je vlastně ideální pro zisk? Taktéž mě zajímá, jestli se liší přístup podle žánru hudby, nebo jestli existují nějaké obecné zásady, které platí pro všechny styly. Jak se vyhnout tomu, aby se skladba stala příliš zkreslenou nebo „zubatou“? Máte nějaké tipy na pluginy, které byste doporučili pro mastering? A co takové ty oblíbené triky, které profesionálové používají? Vím, že mastering je o detailech a každý má svůj styl, ale vážně bych ocenil jakoukoli pomoc nebo postřehy. Děkuji moc a těším se na vaše zkušenosti!

171 slov
1.7 minut čtení
29. 5. 2021
Milan Starý

Když jde o kompresi při masteringu, je důležitý najít ten správný balanc. Obecně se doporučuje začít s nízkým poměrem – třeba 1.5:1 nebo 2:1. Časování attack a release je dost klíčový; pro rychlejší skladby můžeš zkusit attack kolem 10-30 ms a release kolem 50-100 ms, to pomůže udržet energii. U pomalejších skladeb si dej pozor na delší attack, třeba 30-50 ms, aby se zachovala dynamika. Threshold bys měl nastavovat podle toho, jak moc chceš komprimovat, ale většinou se pohybuješ mezi -3 dB až -6 dB, aby to neznílo zkresleně.

K tomu gainu – ideálně bys měl mít maximálně kolem +0.3 dB, aby ses vyhnul clippingu. Co se týče žánrů, tak rock a pop bývají víc komprimované, zatímco jazz nebo klasika potřebují víc dynamiky.