Audacity.cz/Fórum/Jak správně nastavit kompresi při masteringu?

Jak správně nastavit kompresi při masteringu?

Zdravím všechny audio nadšence! Jsem nováček v oblasti masteringu a poslední dobou se snažím pochopit, jak správně nastavit kompresi a udělat tak své nahrávky co nejlepší. Když jsem načítal různé tutoriály, zjistil jsem, že existuje tolik různých přístupů a technik, že jsem se v tom úplně ztratil. Mám pocit, že je to jako magie – každá rada je jiná a výsledky se liší. Rád bych se zeptal, jaké nastavování komprese doporučujete při masteringu? Jaké parametry byste měli mít na paměti jako attack, release nebo threshold? Kolik dB je vlastně ideální pro zisk? Taktéž mě zajímá, jestli se liší přístup podle žánru hudby, nebo jestli existují nějaké obecné zásady, které platí pro všechny styly. Jak se vyhnout tomu, aby se skladba stala příliš zkreslenou nebo „zubatou“? Máte nějaké tipy na pluginy, které byste doporučili pro mastering? A co takové ty oblíbené triky, které profesionálové používají? Vím, že mastering je o detailech a každý má svůj styl, ale vážně bych ocenil jakoukoli pomoc nebo postřehy. Děkuji moc a těším se na vaše zkušenosti!

171 slov
1.7 minut čtení
29. 5. 2021
Milan Starý

Když jde o kompresi při masteringu, je důležitý najít ten správný balanc. Obecně se doporučuje začít s nízkým poměrem – třeba 1.5:1 nebo 2:1. Časování attack a release je dost klíčový; pro rychlejší skladby můžeš zkusit attack kolem 10-30 ms a release kolem 50-100 ms, to pomůže udržet energii. U pomalejších skladeb si dej pozor na delší attack, třeba 30-50 ms, aby se zachovala dynamika. Threshold bys měl nastavovat podle toho, jak moc chceš komprimovat, ale většinou se pohybuješ mezi -3 dB až -6 dB, aby to neznílo zkresleně.

K tomu gainu – ideálně bys měl mít maximálně kolem +0.3 dB, aby ses vyhnul clippingu. Co se týče žánrů, tak rock a pop bývají víc komprimované, zatímco jazz nebo klasika potřebují víc dynamiky.

A jako tipy na pluginy, zkus třeba FabFilter Pro-L2 nebo i něco jednoduššího jako Waves L2. Dobře fungují i paralelní komprese – to ti dá sílu bez ztráty dynamiky.

Důležité je poslouchat a testovat. Každá skladba si žádá něco jiného. A pokud to začne znít příliš „zubatě“, zkus ubrat kompresi nebo hraj si s EQ než půjdeš na mastering.

179 slov
1.8 minut čtení
15. 11. 2024
Ludmila Chalupová

Při masteringu kompresi nastavuj opatrně. Obecně platí, že attack kolem 10-30 ms a release 50-100 ms fungují dobře, ale záleží na stylu hudby. Threshold si nastav tak, aby při přehrávání reagoval, ale nezničil dynamiku. Zisk by měl být tak maximálně -3 dB, aby se to vešlo do mixu. Různé žánry vyžadují jiný přístup – třeba rock může potřebovat víc komprese než jazz. Aby ses vyhnul zkreslení, sleduj vizualizace a poslouchej detaily. Pluginy jako FabFilter Pro-L nebo Waves L2 jsou fajn na mastering. Triky profesionálů zahrnují paralelní kompresi nebo použití EQ před kompresí. Hlavně se neboj experimentovat a poslouchat, co funguje nejlíp.

101 slov
1 minut čtení
16. 9. 2024
Marie Vrbová
Audacity.cz/Články/Digitální mastering
Kdy a proč používat kompresi při masteringu: Jak komprese ovlivňuje váš mixZjistěte, jak a proč používat kompresi při masteringu a jaký vliv má na celkový mix. Objevte základní techniky a tipy pro efektivní mastering ve vašic...
1000 slov
10 minut čtení
18. 3. 2021
Pavel Kratochvíl
Přečíst článek
Podobné otázky