Audacity.cz/Fórum/Jak nejlépe použít EQ na vokálech?

Jak nejlépe použít EQ na vokálech?

Když se bavíme o úpravě vokálů, EQ se zdá být jedním z nejdůležitějších nástrojů, které máme k dispozici. Ale jak vlastně správně použít EQ na vokálech, aby to znělo dobře? Mám na mysli, jaké frekvence se vyplatí posilovat a které naopak potlačit. Často slýchám o tom, že je dobré odstranit nežádoucí nízké frekvence, ale co přesně to znamená? Jak moc bych měl jít dolů s basy, než začnu mít pocit, že to zní příliš tence? A co střední frekvence? Vím, že jsou klíčové pro přednes a jasnost vokálů, ale je dobré je zvýraznit nebo spíš utlumit? Jaký typ EQ byste doporučili použít – grafický nebo parametrický? A co třeba použití high-pass filtru? To mi přijde jako častá technika, ale opravdu to dává smysl v každém případě? Zajímalo by mě také, jak reagují různé mikrofony na EQ úpravy. Jak moc se liší přístup při EQ vokálů u různých žánrů? U popu, rocku nebo třeba u jazzu? A co efekty jako reverb nebo delay – mají vliv na to, jak nastavujete EQ? Snažím se najít ten správný způsob, jak dostat vokály do mixu tak, aby byly jasné a vyčnívaly bez toho, aniž bych je přehnal. Pokud máte nějaké tipy nebo triky na použití EQ na vokálech v Audacity nebo jiných DAW, budu moc vděčný za vaše rady!

215 slov
2.2 minut čtení
22. 9. 2024
Marcela Horáková
Marcela Horáková

Když jde o EQ vokálů, tak začni s high-pass filtrem, abys odstranil ty nízké frekvence, co by mohly udělat zvuk „mlhavý“. Tak někde kolem 80-100 Hz je většinou dobré místo na začátek, ale to záleží na hlasu. Ujisti se, že neuděláš zvuk moc tenký, takže dej pozor, abys nevystřelil moc nízko. O středních frekvencích – ty jsou fakt klíčový pro jasnost. Možná zkus zvýšit kolem 2-4 kHz, to pomůže vokálům prosvítat. Ale když to přeženeš, může to znít ostře, tak opatrně. Parametrický EQ je asi lepší volba než grafický, protože máš víc kontroly nad tím, co děláš.

Různý mikrofony reagujou jinak, takže zkoušej a poslouchej. U popu chceš jasný a plný vokály, u rocku můžeš přidat trochu víc středních basů pro energii. Jazz chce jemnější přístup. A jo, efekty jako reverb nebo delay můžou zasahovat do EQ – dej si pozor na to, jak vokál zní po aplikaci efektů a případně uprav EQ tak, aby se nezahltilo.

Celkově platí – experimentuj a poslouchej. Co funguje pro jednoho umělce, nemusí fungovat pro jinýho.

171 slov
1.7 minut čtení
7. 6. 2024
Filip Roubal
Filip Roubal

Použití EQ na vokálech je fakt důležitý, ale hodně záleží na tom, co chceš dosáhnout. Obecně se doporučuje začít s high-pass filtrem kolem 80-100 Hz, aby ses zbavil nežádoucích basů, kterými se vokály zbytečně zamazávají. Ale pozor, nesmíš to přehnat, jinak to může znít jako bys měl tenký hlas.

Střední frekvence jsou klíčové pro jasnost a přednes. Můžeš zkusit lehce zvýšit kolem 2-4 kHz, kde je většinou ten "zpěvný" zvuk. Ale dej si pozor na "muddy" frekvence (kolem 200-500 Hz), ty můžeš trochu potlačit, jinak budou vokály znít zamlženě.

Parametrický EQ je lepší volba, protože ti dává víc možností než grafický a můžeš přesněji nastavovat, co chceš udělat. Co se týče efektů jako reverb nebo delay, ty určitě ovlivňujou celkový mix. Když přidáš reverb, možná budeš chtít víc potlačit některé frekvence, aby vokály zůstaly jasné.

A jo, různé mikrofony reagují různě na EQ úpravy. Třeba levnější mikrofony můžou mít víc "sibilance", tak tam dávej pozor na 5-8 kHz – tu můžeš snížit. Každý žánr má svý specifika. U popu chceš jasný a plnej zvuk, zatímco u jazzu můžeš jít víc do detailů a nuance.

Zkoušej a poslouchej. To je nejlepší způsob jak najít ten správnej zvuk pro tvoje vokály.

196 slov
2 minut čtení
27. 12. 2023
Simona Charvátová
Simona Charvátová