Audacity.cz/Fórum/Jak pomocí EQ vytvořit víc prostoru v mixu?

Jak pomocí EQ vytvořit víc prostoru v mixu?

Mám takový dotaz ohledně práce s EQ při mixování. Často se mi stává, že když se snažím o čistotu a jasnost zvuku, tak mi to přijde, že je všechno tak nějak „nacpané“ dohromady a nezní to tak, jak bych chtěl. Zkoušel jsem různé techniky, ale pořád mám pocit, že by se dalo najít lepší řešení, jak dosáhnout toho, aby jednotlivé nástroje měly víc prostoru a nebyly si navzájem v cestě. Jak vlastně funguje to odřezávání frekvencí pomocí EQ? Co přesně bych měl mít na paměti při volbě frekvencí, které chci zvýraznit nebo naopak potlačit? A co třeba panning - pomůže mi to vůbec při vytváření prostoru v mixu? Zajímá mě i to, jestli je lepší mít na začátku procesu mixování čistý signál a pak doladit EQ, nebo jestli se EQ dá využít už při nahrávání? Jaké praktické tipy a triky byste doporučili pro EQ, abych docílil zajímavějšího zvuku a více prostoru v mixu? Pokud máte nějaké konkrétní příklady nebo odkazy na tutoriály, budu moc rád. Děkuju!

166 slov
1.7 minut čtení
26. 1. 2024
Jaroslava Havelková
Jaroslava Havelková

Když chceš víc prostoru v mixu, EQ je fakt klíčový. Zkus se zaměřit na to, jak jednotlivé frekvence interagují. Odřezávání frekvencí, co se překrývají, ti může pomoct vyčistit zvuk. Například, pokud máš basy a kick drum, možná bys měl ubrat něco kolem 200 Hz na basech, aby to nehrálo tak moc do kicku. Hraj si s boostem a cutem, ale buď opatrnej – je snadný to přehnat a pak to zní uměle. Panning ti taky může hodně pomoct – rozložení nástrojů do stereo pole vytváří dojem většího prostoru. Co se týče EQ při nahrávání, jasně – už tam můžeš přidat trochu barvy, ale většinou je lepší mít čistý signál a doladit to pak v postprodukci. Zkus i high-pass filtry na vokálech nebo kytarách, abys uvolnil místo pro basy. Teď jestli hledáš konkrétní tipy, zkus se podívat na YouTube na tutorialy o "mixing techniques" nebo "EQ tips". Mělo by ti to dát nějaký dobrý nápady.