Audacity.cz/Fórum/Jak se používá kompresor v Audacity?

Jak se používá kompresor v Audacity?

Jsem nováček v Audacity a narazil jsem na funkci kompresoru, ale moc tomu nerozumím. Můžete mi prosím vysvětlit, jak ten kompresor vlastně funguje a co to všechno dělá? Slyšel jsem, že je to skvělé pro úpravu zvuku a pro jeho vyrovnání, ale nevím, jak ho správně použít. Co mám nastavit, abych dosáhl lepšího zvukového výstupu? Jaké hodnoty by měly být ideální pro různé typy nahrávek? Co to znamená poměr, prahová hodnota a útok? Mám pocit, že bych to měl pochopit, než se pustím do úprav svých nahrávek. Mohli byste mi dát nějaké tipy nebo třeba příklady použití kompresoru na konkrétních ukázkách? Jen bych chtěl mít jistotu, že když už se do toho pustím, udělám to správně a moje zvukové nahrávky budou znít co nejlépe. Děkuju moc za jakoukoli pomoc alebo rady!

131 slov
1.3 minut čtení
28. 11. 2024
Petr Šulc
Petr Šulc

Kompresor v Audacity je super nástroj pro zlepšení zvuku. V podstatě funguje tak, že snižuje dynamický rozsah nahrávky, což znamená, že ti tichý zvuk udělá hlasitějším a naopak. To je fakt užitečný, když máš nahrávku, kde se střídají tiché a hlasité pasáže.

Co se týká nastavení, tak si hraj s těmito parametry:

• Prahová hodnota (threshold) - to je úroveň, nad kterou kompresor začne pracovat. Pokud to nastavíš na -20 dB, tak všechny zvuky nad tuto hodnotu budou zkomprimovány.
  • Poměr (ratio) - říká, jak moc kompresor sníží hlasitost zvuku nad prahovou hodnotu. Například poměr 4:1 znamená, že pokud je zvuk o 4 dB nad prahem, výstup bude jen o 1 dB hlasitější.
  • Útok (attack) - jak rychle kompresor začne reagovat na zvuky, které překročí prahovou hodnotu. Krátký attack (např. 10 ms) bude rychlejší a zareaguje skoro okamžitě.
  • Uvolnění (release) - jak rychle se kompresor vrátí zpátky do normálu po tom, co zvuk klesne pod prahovou hodnotu.