Audacity.cz/Fórum/Co dělat, když mi při mluvení chybí jistota a sebevědomí?

Co dělat, když mi při mluvení chybí jistota a sebevědomí?

Už dlouho přemýšlím, proč se při mluvení cítím tak nejistě. Když mám něco říct, třeba v práci na poradě nebo i jen před kamarády, často se mi stane, že se zacpu, nevím, jak začít a pak se cítím trapně. Někdy mám pocit, že se mi třesou ruce a hlas je slabý, jako bych se bála, že mě nikdo neposlouchá nebo že to, co říkám, není dost dobré. Zajímalo by mě, jestli to někdo z vás zažil a co s tím děláte. Zkoušela jsem různé techniky na zklidnění, ale pořád to není ono. Hledám nějaké tipy na to, jak zvýšit své sebevědomí při komunikaci. Mám strach z hodnocení ostatních a to mi brání být sama sebou. Jaké triky nebo rady byste doporučili? Existují nějaké cvičení, která by mohla pomoci? Třeba něco, co bych mohla zkusit sama doma nebo na nějakých skupinových aktivitách? Děkuju moc za jakoukoli pomoc, už mě to fakt unavuje!

151 slov
1.5 minut čtení
12. 4. 2024
Renata Fučíková
Renata Fučíková

Zní to, že se potýkáš s nervozitou, což je úplně normální. Měla jsem podobné problémy. Zkus si třeba před zrcadlem trénovat, co chceš říct. Pomůže ti to uvolnit se a získat jistotu. Další věc, co mi pomohla, bylo dýchání – pár hlubokých nádechů před tím, než začneš mluvit, může udělat divy. Můžou taky fungovat improvizační kurzy nebo skupinové aktivity, kde se nemusíš bát chyb – tam se ti povede zlepšit sebevědomí v komunikaci. A pamatuj, že nikdo není dokonalý a spousta lidí si neuvědomuje, co říkáš. Když se soustředíš na to, co chceš říct, místo na to, co si ostatní myslí, bude to snadnější. Držím palce!

106 slov
1.1 minut čtení
5. 12. 2024
Libor Světlík
Libor Světlík