Audacity.cz/Fórum/Co dělat, když se mi při mluvení třese hlas?

Co dělat, když se mi při mluvení třese hlas?

Občas se mi stává, že když mluvím, třeba když vystupuju před lidmi nebo i jen když něco říkám kamarádům, tak se mi třese hlas. Je to strašně nepříjemný pocit a vůbec nevím, jak to zvládnout. Zkoušel jsem různé techniky, jako je dýchání nebo se pokusit zklidnit, ale moc to nepomáhá. Chtěl bych vědět, jestli má někdo podobný problém a co s tím děláte. Je to nervozita, nebo je to něco jiného? Mám pocit, že čím víc se snažím mluvit normálně, tím víc se mi tělo chová divně a hlas se mi začne třást ještě víc. Myslíte, že by mohly pomoci nějaké cvičení na uvolnění nebo třeba nějaké techniky pro zlepšení sebevědomí při mluvení? Opravdu bych rád slyšel rady od těch, kteří si tím prošli a co jim pomohlo. Někdy mám pocit, že kvůli tomu nedokážu optimálně komunikovat a že mě to omezuje v různých situacích. Je to přímo frustrující! Jaké máte zkušenosti? Jaké triky používáte na to, abyste se cítili pohodlněji při mluvení a aby váš hlas byl stabilnější? Děkuju za všechny tipy a rady!

175 slov
1.8 minut čtení
12. 7. 2024
Lukáš Pícha
Lukáš Pícha

Jo, tohle znám, je to fakt blbý. Často se mi třese hlas, když jsem nervózní, hlavně před lidma. Hlavně to chce nějakou přípravu, jako třeba předem si říct, co chci říct a zkusit to nahlas doma. Když mluvím v klidu a pomalu, tak se mi to obvykle zlepší. I když se mi třese hlas, snažím se to ignorovat a soustředit se na to, co říkám, ne jak to zní.

Několikrát jsem zkoušel relaxační techniky - dýchání do břicha mi fakt pomáhá. Můžeš taky zkusit mluvit s kamarádama o něčem neformálním, aby ses uvolnil. Možná by ti mohly pomoct i nějaký cvičení na sebevědomí nebo improvizační kurzy. To může hodně pomoct s tím strachem z veřejného vystupování.

A pokud je to vážný, neboj se promluvit s někým profesionálním. Někdo ti určitě poradí víc než my tady. Hlavně se nenech odradit, je to proces.

142 slov
1.4 minut čtení
2. 3. 2024