Audacity.cz/Fórum/Jak správně nastavit kompresor pro vokály?

Jak správně nastavit kompresor pro vokály?

Zdravím všechny, chtěl bych se zeptat, jakým způsobem správně nastavit kompresor pro nahrávání vokálů. Mám doma nějaký základní vybavení a snažím se dostat lepší zvuk do svých skladeb. Vím, že kompresor může hodně ovlivnit výsledný zvuk, ale nejsem si úplně jistý, jaké parametry mám nastavit. Zajímalo by mě, jaký by měl být poměr komprese, co s attack a release? Jaké hodnoty jsou ideální pro různé styly hudby? Také bych rád věděl, jestli je lepší používat kompresor během samotného nahrávání nebo až při mixování. A co třeba threshold? Mám ho nastavit tak, aby to vůbec něco komprimovalo, nebo spíš mírně? Mám pocit, že někdy to zní moc utopeně a jindy zase moc vyřezaně, takže bych ocenil nějaké tipy na to, jak to ladit. Děkuju všem za rady!

126 slov
1.3 minut čtení
27. 10. 2024
Hana Košťálová

Kompresor na vokály je fakt zásadní, ale je to hlavně o tom, co chceš dosáhnout. Zkus začít s poměrem komprese kolem 3:1 až 4:1, to by mělo být v pohodě pro většinu stylů. Attack dej někde mezi 5-10 ms, ať vokál trošku prořízne, ale není to zbytečně agresivní. Release můžeš nastavovat podle toho, jak rychle se chceš, aby kompresor vracel zpátky – zkus něco mezi 50-100 ms a hraj si s tím podle potřeby.

Threshold nastav tak, aby kompresor začal pracovat v místech, kde je vokál silnejší, ale ne úplně tak, aby to ztlumilo celý zvuk. Většinou se snažím dostat -3 až -6 dB gain reduction. Co se týče nahrávání versus mixování, asi záleží na tom, co ti sedí víc. Můžeš zkusit kompresi už při nahrávání, ale buď opatrnej, abys to pak nemusel zachraňovat v mixu.

Hodně záleží na tvém stylu – třeba pro pop chceš víc „vypíchnutý“ vokály, zatímco pro rock můžeš jít klidně víc do dynamiky. Takže experimentuj a poslouchej! Nakonec stejně rozhoduje ucho.

164 slov
1.6 minut čtení
16. 1. 2025
Daniel Šafařík

Nastavení kompresoru na vokály je dost individuální, ale pár základních tipů se hodí. Co se týče poměru komprese, tak většinou stačí 3:1 až 5:1, ale pokud chceš víc kontrolovat hlasitost, tak klidně i víc. Attack by měl být spíš rychlej (kolem 10-30 ms), aby zachytil transienty, ale ne zas moc rychlej, aby to nevypadalo uměle. Release dej tak 50-100 ms, aby se to uvolnilo plynule. Když jde o threshold, začni někde kolem -10 dB a upravuj podle potřeby. Jo a jestli kompresor použít při nahrávání nebo mixování? Oba způsoby maj svý pro a proti, ale většina lidí to dává až při mixu, abys měl víc prostoru experimentovat. Hlavně si dej pozor na to, aby vokály nezníly utopeně – občas je lepší mírná komprese než totální stlačení. Hraj si s tím, poslouchej a hlavně nebuď moc přísnej na sebe!

138 slov
1.4 minut čtení
7. 1. 2025
Matěj Kovařík
Audacity.cz/Články/Mixáž a Mastering
Zpracování dynamiky: Jak používat kompresory pro optimální mix?Podrobný průvodce použitím kompresorů v mixu a techniky pro kontrolu dynamiky nahrávek. Naučte se, jak správně využít kompresory pro dosažení skvělého...
1000 slov
10 minut čtení
26. 2. 2024
Andrea Malá
Přečíst článek
Podobné otázky