Audacity.cz/Fórum/Nastavení kompresoru při masteringu bez ztráty dynamiky

Nastavení kompresoru při masteringu bez ztráty dynamiky

Mám takový dotaz ohledně toho, jak správně nastavit kompresor při masteringu. Zkouším různé techniky a efekty, ale mám pocit, že mi to často bere dynamiku, což je něco, co by se mi vůbec nelíbilo. Jakým způsobem byste doporučili nastavovat poměr komprese, prahovou úroveň a attack/release časy, abych udržel všechny detaily a hloubku zvuku? Je lepší používat jemnější kompresi nebo naopak silnější, pokud chci zachovat dynamiku? A co frekvence – má smysl se zaměřit na nějaké specifické pásma, abych podpořil celkový mix a přitom se vyhnul zbytečným artefaktům? Rád bych věděl i vaše osobní tipy a triky, co vám fungovali v minulosti. Děkuju moc za každou radu!

106 slov
1.1 minut čtení
26. 11. 2024
Adam Navrátil

Když se bavíme o kompresi při masteringu, klíč je v jemnosti. Zkus použít menší poměr, třeba kolem 1.5:1 až 2:1, a nastav si prahovou úroveň tak, aby kompresor zasahoval jen v těch nejhlasitějších místech. Co se týče attack a release časů, rychlejší attack může pomoct s kontrolou dynamiky, ale dávej pozor, abys neztratil punch. Zkus experimentovat s delším release, to může přidat přirozenost a udržet dynamiku. Jinak na frekvence se zaměř na střední pásmo, tam často leží detaily. A pro tip – někdy je lepší použít paralelní kompresi, to ti umožní smíchat čistý signál s komprimovaným a zachovat tak víc dynamiky. Měj na paměti, že méně je někdy víc, tak se neboj to trošku pustit.

115 slov
1.2 minut čtení
17. 11. 2024
Bedřich Kopal

Při masteringu je důležitý najít ten správnej balans s kompresí, abys neztratil dynamiku. Doporučuji držet poměr komprese nízko, tak okolo 1.5:1 nebo maximálně 2:1. Prahová úroveň by měla být nastavená tak, aby kompresor začal pracovat jen na nejhlasitějších částech, takže zkus nastavit prah na -3 dB nebo tak nějak. Co se týče attack a release, snaž se použít delší attack (tak kolem 10-30 ms) a rychlejší release (50-100 ms), to ti pomůže zachovat transience bez toho, aby to moc zasáhlo celkovou dynamiku.

Jako tip, vyzkoušej multiband kompresi, můžeš tak cíleně ovlivnit určité frekvence a podpořit mix bez ztráty detailů. Ale bacha na to, aby jsi to s tím nepřehnal, jinak ti to začne znít uměle. Někdy je lepší jít s lehčí kompresí a pak doladit hlasitost v masteringu než se snažit všechno tlumit hned od začátku. Hlavně si dej pozor na to, co děláš s výškama a basama, tam se často dělají chyby.

Experimentuj a poslouchej, co funguje pro tvůj styl! To je nejlepší cesta.

165 slov
1.7 minut čtení
8. 7. 2024
Jiří Hruška
Audacity.cz/Články/Digitální mastering
Jak správně vyvážit dynamiku při masteringu: Tipy a triky pro dosažení vyváženého zvuku bez ztráty detailůObjevte tipy a triky, jak správně vyvážit dynamiku při masteringu hudby, abyste dosáhli bohatého zvuku bez ztráty detailů. Naučte se techniky od odbor...
1000 slov
10 minut čtení
6. 12. 2023
Richard Kolář
Přečíst článek
Podobné otázky