Kdy použít high-pass filtr při masteringování?
Přemýšlím o tom, kdy je vlastně dobré použít high-pass filtr při masteringování. Vím, že se to používá k odstranění nízkých frekvencí, které často dělají mix zamlženým nebo těžkým. Ale jak poznám, kdy už je těch nízkých frekvencí příliš? Myslíte, že je dobré mít vysoký řez už při samotném mixu, nebo bych to měl řešit až při masteringu? A co když mám na skladbě basy, které chci zachovat – jak se to dá udělat tak, aby zvuk zůstal plný a nevybledlý? Slyšel jsem, že hodně lidí doporučuje používat high-pass filtr na vokálech a nástrojích, ale co třeba na celém mixu? Jaké frekvence byste doporučili pro high-pass filtr – něco kolem 20-30 Hz stačí, nebo je lepší jít výš? A co třeba pokud mám nahrávku, která zní dobře bez filtru, ale při přidání dalších stop se zdá být plochá? Jaký dopad má high-pass filtr na stereo obraz a prostorovost nahrávky? Zajímalo by mě také, jestli byste použili high-pass filtr na různé žánry jinak – má to vliv například na rock versus elektroniku? Díky všem za názory a rady!