Audacity.cz/Fórum/Kdy použít high-pass filtr při masteringování?

Kdy použít high-pass filtr při masteringování?

Přemýšlím o tom, kdy je vlastně dobré použít high-pass filtr při masteringování. Vím, že se to používá k odstranění nízkých frekvencí, které často dělají mix zamlženým nebo těžkým. Ale jak poznám, kdy už je těch nízkých frekvencí příliš? Myslíte, že je dobré mít vysoký řez už při samotném mixu, nebo bych to měl řešit až při masteringu? A co když mám na skladbě basy, které chci zachovat – jak se to dá udělat tak, aby zvuk zůstal plný a nevybledlý? Slyšel jsem, že hodně lidí doporučuje používat high-pass filtr na vokálech a nástrojích, ale co třeba na celém mixu? Jaké frekvence byste doporučili pro high-pass filtr – něco kolem 20-30 Hz stačí, nebo je lepší jít výš? A co třeba pokud mám nahrávku, která zní dobře bez filtru, ale při přidání dalších stop se zdá být plochá? Jaký dopad má high-pass filtr na stereo obraz a prostorovost nahrávky? Zajímalo by mě také, jestli byste použili high-pass filtr na různé žánry jinak – má to vliv například na rock versus elektroniku? Díky všem za názory a rady!

176 slov
1.8 minut čtení
4. 2. 2024
Marie Šťastná

High-pass filtr je super nástroj, když se snažíš vyčistit mix. Jestli máš pocit, že je to zamlžený, tak pravděpodobně nízký frekvence dělaj neplechu. Obecně platí, že frekvence pod 20-30 Hz můžeš klidně odstranit, protože tam už většinou není nic slyšitelného a jen to zatěžuje mix. Ale pokud máš basy, který chceš zachovat, tak s tím opatrně. Můžeš zkusit vysoký řez kolem 40-60 Hz, aby si basy udržel a zároveň vyčistil zbytek zvuku.

Myslím, že je fajn mít high-pass už při mixování, ale důležitý je vědět, co děláš – špatný nastavení může všechno zplochat. Na vokály a lehké nástroje je to skoro nutnost. Co se týká celého mixu, tak to záleží na žánru. U rocku bych byl opatrnější s vyřezáváním nízkých frekvencí, protože tam chceš tu "plnost", zatímco u elektroniky to můžeš vzít víc na lehkou váhu.

A jo, high-pass filtr může ovlivnit stereo obraz a prostorovost – když ho použiješ moc agresivně, můžeš ztratit hloubku. Takže najít ten správný balans je klíčový. Prostě testuj a sleduj, jak to zní s ostatníma stopama.

170 slov
1.7 minut čtení
24. 9. 2024
Lukáš Pícha

High-pass filtr se dá používat hodně různě, ale důležitý je pocit ze zvuku. Při masteringu je fajn se zbavit nízkých frekvencí, co dělají mix zamlžený. Obecně platí, že pokud slyšíš, že se ti zvuk rozplývá nebo je těžký, tak to chceš probrat. Třeba začít na 20-30 Hz a postupně zkoušet výš, třeba kolem 50-80 Hz, záleží na tom, co máš na nahrávce. Když máš basy, tak si dej pozor, abys je nezabil – high-pass filtr na celém mixu může udělat zvuk plochý. Vokály a nástroje jo, ale ne vždy na celém mixu.

Když ti skladba zní skvěle bez filtru, tak asi není potřeba to hned cpát do masteringu, ale uvidíš na nových stopách, jak to hraje dohromady. Všechny ty nízké frekvence mohou ovlivnit stereo obraz, pokud jich je moc, může to znít uzavřeně. Žánrově - rock a elektronika mají jinou strukturu basů a prostorovost, takže přístup k high-pass filtru by měl být přizpůsobený tomu stylu. Rock může potřebovat víc těla v basech než elektronika. Takže prostě zkoušet a najít ten správný balanc.

172 slov
1.7 minut čtení
24. 8. 2024
Renata Hrochová
Audacity.cz/Články/Digitální mastering
Jak používat EQ pro zlepšení zvuku v masteringu: Pokročilé techniky pro profesionální zvukObjevte, jak efektivně používat EQ při masteringu, abyste dosáhli profesionálního zvuku. Tento článek vám přináší pokročilé techniky ekvalizace a prak...
1000 slov
10 minut čtení
14. 12. 2023
Pavel Kratochvíl
Přečíst článek
Podobné otázky