Audacity.cz/Fórum/Kdy použít kompresor na vokály?

Kdy použít kompresor na vokály?

Když se dostaneme do světa zpracování zvuku, často narazíme na termíny jako kompresor a vokály, ale jak vlastně víme, kdy je ten správný čas je použít? Chápu, že kompresor hraje klíčovou roli v tom, jak naše nahrávky zní, ale přiznám se, že jsem trochu zmatený. Někdy slyším, že by měl být použit během nahrávání, jindy zase až při mixu. Jak to tedy je? Mám kompresor nasadit už při samotném snímání vokálů, abych vyrovnal dynamiku a předešel tak přílišným výkyvům v hlasitosti? Nebo je lepší nechat vokály „natural“ a použít kompresor až v postprodukci? Co všechno mám brát v úvahu – například styl hudby, typ mikrofonu nebo prostředí nahrávání? Jaké jsou tipy na nastavení kompresoru pro různé žánry? Jaké hodnoty attack a release by měly být ideální pro zpěv v popové písni oproti rocku? A co například pokud chci, aby vokály zněly více agresivně nebo naopak jemně? Je tu nějaký univerzální vzorec, který mohu následovat, nebo je to spíše o experimentování? Rád bych slyšel názory ostatních a jejich zkušenosti s používáním kompresoru na vokály. Co myslíte, jaké jsou nejlepší postupy a kdy byste řekli, že je ten pravý okamžik pro použití kompresoru?

191 slov
1.9 minut čtení
13. 3. 2024
Rudolf Havlíček
Rudolf Havlíček

Kompresor na vokály je takový dvojaký nástroj. Můžeš ho použít během nahrávání, aby ses vyhnul extrémním výkyvům hlasitosti, ale je to dost o stylu a zvuku, který chceš dosáhnout. Pokud chceš, aby vokály zněly přirozeně a živě, možná by stálo za to nechat je bez komprese při nahrávání a zapracovat na tom až v mixu. Na druhou stranu, pokud děláš něco víc agresivního, jako rock nebo pop, můžeš lehce kompresi nasadit už při snímání, aby to mělo ten správný úder.

Nastavení kompresoru se taky hodně liší podle žánru. Například pro popové vokály chceš rychlejší attack (třeba 5-10 ms) a střední release (asi 50-100 ms), aby to znělo hezky plně. Naopak u rockových vokálů můžeš mít pomalejší attack, aby se zachytili dynamické nuance.

Zkrátka, ideální je zkoušet a poslouchat. Co funguje u jednoho zpěváka, nemusí fungovat u jiného. Takže experimentuj a najdi si ten správný zvuk pro tvůj projekt!

148 slov
1.5 minut čtení
4. 10. 2024
Daniel Buchta
Daniel Buchta

Kompresor na vokály je dost ošemetná věc. V zásadě záleží na tom, co chceš dosáhnout. Pokud máš zpěv, co skáče mezi tichými a hlasitými pasážemi, tak kompresor při nahrávání ti může pomoct to vyrovnat. Ale zase, pokud to přeženeš, můžeš ztratit ten přirozený zvuk. Takže když točil vokály, zkus slabší kompresi třeba 3:1 nebo 4:1 a dej si pozor na attack a release – rychlejší attack na agresivnější zvuky a pomalejší release pokud chceš udržet dynamiku.

V postprodukci máš víc volnosti. Můžeš si s tím pohrát a upravit detaily. Pro pop bys mohl zkusit něco kolem 4-6 dB gain reduction, zatímco pro rock bys mohl jít klidně výš. Nezapomeň na styl hudby – jemné věci jako balady by měly mít víc vzduchu, zatímco rockové vokály můžou zní hodně agresivně. Vždycky je dobrý experimentovat s nastavením, protože co funguje na jednom vokálu nemusí fungovat na jiném. Takže klidně hraj s kompresí a poslouchej, co se ti líbí.

155 slov
1.6 minut čtení
13. 5. 2023
Jan Jonáš
Jan Jonáš