Kdy použít kompresor na vokály?
Když se dostaneme do světa zpracování zvuku, často narazíme na termíny jako kompresor a vokály, ale jak vlastně víme, kdy je ten správný čas je použít? Chápu, že kompresor hraje klíčovou roli v tom, jak naše nahrávky zní, ale přiznám se, že jsem trochu zmatený. Někdy slyším, že by měl být použit během nahrávání, jindy zase až při mixu. Jak to tedy je? Mám kompresor nasadit už při samotném snímání vokálů, abych vyrovnal dynamiku a předešel tak přílišným výkyvům v hlasitosti? Nebo je lepší nechat vokály „natural“ a použít kompresor až v postprodukci? Co všechno mám brát v úvahu – například styl hudby, typ mikrofonu nebo prostředí nahrávání? Jaké jsou tipy na nastavení kompresoru pro různé žánry? Jaké hodnoty attack a release by měly být ideální pro zpěv v popové písni oproti rocku? A co například pokud chci, aby vokály zněly více agresivně nebo naopak jemně? Je tu nějaký univerzální vzorec, který mohu následovat, nebo je to spíše o experimentování? Rád bych slyšel názory ostatních a jejich zkušenosti s používáním kompresoru na vokály. Co myslíte, jaké jsou nejlepší postupy a kdy byste řekli, že je ten pravý okamžik pro použití kompresoru?
