Audacity.cz/Fórum/Kdy je nejlepší použít kompresi na bicí, aby zněly plně a přitom přirozeně?

Kdy je nejlepší použít kompresi na bicí, aby zněly plně a přitom přirozeně?

Mám dotaz ohledně použití komprese na bicí nástroje. Zajímalo by mě, kdy je ten správný moment, kdy začít s kompresí, abych dosáhl plného a vyváženého zvuku, ale zároveň aby to nezní jako zploštělá a umělá záležitost. Jaké konkrétní techniky nebo nastavení byste doporučili pro jednotlivé bicí nástroje? Je lepší použít kompresi už při samotném nahrávání, nebo až v postprodukci? A co třeba poměr mezi attack a release? Jak moc to ovlivňuje celkový zvuk? Rád bych se dozvěděl víc o tom, jak najít tu správnou rovnováhu mezi dynamikou a plností zvuku. Můžete sdílet vaše zkušenosti nebo tipy, které vám pomohly k tomu, aby bicí zněly živě a přirozeně bez toho, aby to znatelně zredukovalo jejich dynamiku? Díky!

116 slov
1.2 minut čtení
1. 4. 2024
Jaroslav Veselý
Jaroslav Veselý

Kompresi na bicí je nejlepší použít, když už máš nahrané stopy a začínáš mixovat. Můžeš ji ale zkusit i během nahrávání, hlavně na kopák a snare, aby to mělo víc "těla". Co se týče nastavení, zkus začít s poměrem 4:1 nebo 5:1 a attack kolem 10-30 ms. Release by měl být rychlejší, tak mezi 50-100 ms, aby to bylo živější. S tímhle nastavením bys měl udržet dynamiku, ale zároveň dostat bicí více do popředí. Hlavně se neboj experimentovat a poslouchat, jak to zní v kontextu celého mixu. Každý bicí nástroj potřebuje trochu jiný přístup, ale postupně to doladíš. Je dobrý mít na paměti, že méně je někdy víc, tak buď opatrný s tím, kolik komprese použiješ.

116 slov
1.2 minut čtení
3. 11. 2024
Martina Vyskočilová
Martina Vyskočilová

Kompresi na bicí je nejlepší používat opatrně, aby to nezničilo přirozený zvuk. Ideálně začít s kompresí už při nahrávání, pokud máš dobrý mikrofon a akustiku, tak to dokážeš krásně zachytit. Na kick drum se hodí kratší attack, aby ti to hezky zaútočilo hned na začátku, ale ne moc krátký, jinak ztratíš údernost. Snad tak kolem 10-30 ms. Release by měl být rychlejší, aby se to stihlo vrátit k normálu před dalším úderem.

U snare můžeš zkusit delší attack, třeba 30-50 ms, aby zazněly ty praskavé části. Release opět rychlejší, ideálně kolem 60-100 ms. Co se týče overheadů, tam bych šel s lehkou kompresí – něco jako 2:1 nebo 3:1 a pomalu hořící release, aby to zachovalo přirozenou dynamiku.

V postprodukci je dobré doladit nastavení podle celkového mixu. Ale fakt pozor na to, abys to nepřehnal – komprese má za cíl sjednotit a vyvážit zvuk, ne zploštit ho. Zkoušej různá nastavení a poslouchej, co funguje nejlíp pro tvůj styl hudby.

157 slov
1.6 minut čtení
5. 1. 2024
Libor Světlík
Libor Světlík