Audacity.cz/Fórum/Jak správně nastavit kompresor, aby nebyl moc slyšet?

Jak správně nastavit kompresor, aby nebyl moc slyšet?

Chtěl bych se zeptat, jak vlastně správně nastavit kompresor v Audacity nebo i v jiných zvukových editorech, abych na mixu neslyšel moc jeho efekt. Mám pocit, že když použiju příliš silný kompresor, tak to pak zní jakoby uměle a nevýrazně. Jaké hodnoty byste doporučili pro prahovou úroveň a poměr? Jak nastavit attack a release, aby to nebylo příliš agresivní? Zkoušel jsem různé přístupy, ale chci se ujistit, že nedělám nějakou zásadní chybu. Je lepší mít kompresi nastavenu jemně a použít ji na více vrstev, nebo raději jeden silnější zásah na hlavní vokál? Jaké jsou vaše zkušenosti s kompresí v mixu? Ovlivňuje to nějak celkový zvuk nebo prostor? Vím, že je důležité mít na paměti i další efekty a jak se vzájemně ovlivňují, ale chtěl bych se zaměřit speciálně na kompresi. Děkuji za rady a tipy!

135 slov
1.4 minut čtení
22. 10. 2024
Marcela Charvátová
Marcela Charvátová

Nastavení kompresoru je fakt důležitý a chce to trošku cviku, aby to neznělo uměle. Zkus začít s prahovou úrovní tak kolem -20 dB, ale záleží na tvém zvuku. Poměr bych dal něco jako 2:1 nebo 3:1, aby to nebylo moc drastický. Attack dej na nějakých 10-30 ms, což by mělo zachovat přirozenost, a release klidně 50-100 ms, abys nezpůsobil nějaký divný pumping efekt. Hlavně to ber jako jemný doladění, než se do toho dostaneš.

Jestli máš víc vrstev, může být lepší mít lehkou kompresi na každé z nich, než jednu silnou na vokály. Tím udržíš prostor a zvuk víc organický. A jo, celkově to ovlivňuje zvuk mixu – když to přeženeš, může ti to ubrat na dynamice a hloubce. Takže testuj, poslouchej a neboj se experimentovat!

126 slov
1.3 minut čtení
5. 2. 2025
Robert Košťál
Robert Košťál

Kompresi je lepší nastavovat tak, aby byla co nejméně nápadná. Začni s prahovou úrovní někde kolem -20 dB a poměr zkus třeba 2:1 nebo 3:1. To by mělo dodat trochu kontroly bez toho, aby to znělo moc uměle. Co se týče attack a release, tak zkus nastavit attack na 10-30 ms, to by mělo zachovat přirozenost, a release klidně 100-200 ms, aby se kompresor měl čas uvolnit mezi údery.

Důležitý je taky mix, takže radši to drž jemně na hlavním vokálu a když potřebuješ víc komprese, tak ji aplikuješ na další stopy. Pokud se ti zdá, že je zvuk příliš plochý, zkus přidat trochu barevnosti EQ před kompresí. Komprese může ovlivnit prostor a hloubku zvuku, takže si dej pozor, aby ses neztratil v detailu.

Vždycky si poslechni celkový mix a podle toho dolaďuj. V reálu si hraj s hodnotama dokud to nebude sedět. Méně může být někdy víc.

148 slov
1.5 minut čtení
5. 2. 2025
Romana Šindelářová
Romana Šindelářová