Audacity.cz/Fórum/Jaký ratio použít pro kompresi, aby vyšel čistý zvuk?

Jaký ratio použít pro kompresi, aby vyšel čistý zvuk?

Chtěl bych se zeptat, jaké ratio komprese je ideální pro to, abych dosáhl co nejčistšího zvuku při úpravách v Audacity. Zkouším různé techniky, ale pořád mi přijde, že některé části písně jsou buď moc utopené nebo naopak příliš vytažené. Když nastavím kompresor na nízké ratio, tak mi přijde, že nedostanu požadovaný efekt, ale když to dám příliš vysoko, tak zvuk zní uměle a ztrácí dynamiku. Jaké máte zkušenosti s nastavením ratio? Je třeba brát ohled také na další parametry jako prahovou hodnotu nebo attack a release časy? Jak moc to ovlivňuje finální zvuk? Mám pocit, že to je něco, co se musí trošku cítit a vyzkoušet, ale rád bych znál i názory ostatních, jestli mají nějaké osvědčené postupy. Jaký poměr byste doporučili pro vokály versus nástroje? Na co si dát pozor, abych nakonec neměl zvuk jako z krabice? Díky za vaše tipy!

142 slov
1.4 minut čtení
3. 7. 2024
Adéla Vejvodová
Adéla Vejvodová

Kompresor je fakt citlivá věc. Většinou se doporučuje začít s ratio kolem 2:1 až 4:1, to ti dá takový decentní vliv bez toho, aby to zničilo dynamiku. Prahová hodnota je taky důležitá – zkus ji nastavovat tak, aby ti zachytila jen ty nejhlasitější části, jinak se ti to bude chovat jako vlnobití. Attack a release časy jsou další klíčový faktory. Rychlý attack třeba 10-30 ms může pomoct zjemnit transienty, ale pokud je moc pomalý, tak ti to zase utopí detaily. U release zkus něco mezi 50-100 ms, ať se to hezky uvolňuje. U vokálů dej pozor na to, aby se ti neztratila přirozenost – tam můžeš jít i na nižší ratio. Na nástroje zase klidně víc, hlavně kytary a bicí si zaslouží větší kontrolu. Jo a nezapomeň na EQ po kompresi, to může dost pomoct s čistotou zvuku. Experimentuj a poslouchej, co ti sedí nejlíp.

145 slov
1.5 minut čtení
17. 1. 2025
Ladislav Hlávka
Ladislav Hlávka

Kompresor je fakt tricky, no. Obecně se doporučuje začít s nízkým ratio, třeba 2:1 nebo 3:1, hlavně pro vokály. To ti pomůže udržet dynamiku a nezní to uměle. Když to dáš moc vysoko, jako 5:1 a víc, tak to fakt může zabít přirozenost zvuku. A jo, prahová hodnota, attack a release jsou taky důležitý – jestli je attack moc rychlý, tak ti to vezme všechny náběhy a vokál pak zní jak robot. Release by měl být spíš delší, aby kompresor stíhal reagovat na změny v dynamice. Zkus třeba i sidechain kompresi pro nástroje, když chceš, aby se vokály víc prosadily. A sleduj i gain, aby ses nepropadl do ticha po kompresi. Nejdůležitější je ale vyzkoušet si to a poslouchat, co ti sedí a co ne.

125 slov
1.3 minut čtení
25. 9. 2024
Zuzana Bartošová
Zuzana Bartošová