Audacity.cz/Fórum/Jak nastavím sidechain kompresi mezi basou a kickem v Audacity?

Jak nastavím sidechain kompresi mezi basou a kickem v Audacity?

Zdravím, potřeboval bych trochu pomoct s tím, jak na sidechain kompresi v Audacity. Jsem relativně nováček ve vydávání vlastní hudby a chci, aby moje skladby zněly lépe, hlavně když míchám basy a bicí, konkrétně kick. Slyšel jsem, že sidechain kompresi používají profíci, aby kick dostal víc prostoru a basy se neperou s bicími. Zkoušel jsem několik tutoriálů, ale nic mi moc nepomohlo. Nejdřív jsem si myslel, že to bude snadnější, ale když začnu nastavovat kompresor, jsem úplně ztracený. Jak vlastně správně nastavit ten kompresor? Které parametry bych měl sledovat? A jak vůbec udělat to propojení mezi basou a kickem? Musím používat nějaké speciální pluginy nebo to jde jen s tím, co je v Audacity? Vím, že je potřeba mít něco jako "trigger", ale jak to udělat v tomto softwaru? Omlouvám se za tolik otázek, ale fakt nevím, kde začít. Pokud máte nějaký tip nebo jednoduchý návod krok za krokem, budu moc rád. Díky moc!

154 slov
1.5 minut čtení
17. 1. 2025
Štěpán Klíma
Štěpán Klíma

Sidechain kompresi v Audacity udělat fakt jde, ale je to trošku oříšek. Audacity nemá nativní sidechain, takže potřebuješ plugin, co to umí – třeba ReaComp z Reaperu nebo něco podobného. Tady je takový jednoduchý návod:

1. Připrav si stopy: Měj kick a basu na samostatných stopách. Kick budeš chtít použít jako trigger pro kompresor.

2. Nastav kompresor: Na basu přidej kompresor plugin. V rámci jeho nastavení nastav "sidechain" vstup na kick stopu (to je ten důvod, proč potřebuješ dobrý plugin).

3. Nastavení kompresoru: Základní parametry, co sledovat: Threshold (určuje, kdy začne kompresor pracovat), Ratio (kolik sníží hlasitost), Attack (jak rychle reaguje) a Release (jak rychle se vrátí do normálu). Zkus třeba 4:1 ratio a threshold tak, aby kick spouštěl kompresi.