Audacity.cz/Fórum/Jak použít sidechain EQ pro lepší prostor v mixu?

Jak použít sidechain EQ pro lepší prostor v mixu?

Přemýšlím o tom, jak bych mohl vylepšit prostor v mých mixech a narazil jsem na koncept sidechain EQ. Zní to zajímavě, ale nejsem si úplně jistý, jak to správně implementovat. Mám za to, že by to mohlo pomoci vyčistit některé frekvence a udělat tak mix víc vzdušný. Například, když mám basy a kick v jedné stopě, jak přesně použít sidechain EQ, aby se tyto zvuky neporovnávaly a nestupňovaly si prostor? Jaké frekvence by měly být vyřazeny při použití sidechain EQ na klávesy nebo vokály, aby se lépe doplňovaly s bicími? Zkoušel jsem už pár technik, ale pořád mám pocit, že mi chybí ten správný pocit prostoru. Mohli byste mi prosím poradit, jak začít s tímto přístupem? Jaké pluginy nebo nastavení byste doporučili pro nejlepší výsledky? Děkuju moc za každý tip a zkušenost!

132 slov
1.3 minut čtení
23. 5. 2023
Adéla Sládková
Adéla Sládková

Sidechain EQ je fakt užitečná technika, když chceš uvolnit prostor v mixu. Základ je nastavit EQ na stopě, kterou chceš ovlivnit – třeba na klávesy nebo vokály. Pak použiješ sidechain trigger z basů nebo kicku. Takže, když údery bicích hrají, EQ se "stáhne" v těch frekvencích, kde se překrývají s kickem nebo basama.

Obvykle se doporučuje vyřadit kolem 50-200 Hz, kde obvykle basy a kick mají sílu, a možná i pár decibelů ve středních frekvencích kolem 1 kHz, aby to nezkreslovalo vokály. Můžeš zkusit třeba FabFilter Pro-Q nebo nějaký jednoduchý plugin jako ReaEQ z Reaperu.

Hlavně si hraj s attack a release časem, aby to vypadalo přirozeně. Měl bys slyšet, jak se prostor mezi nástroji zvětšuje. Někdy to chce trochu experimentování, ale zlepšení je znát. Tak hodně štěstí!

126 slov
1.3 minut čtení
24. 6. 2024
Vlastimil Macháč
Vlastimil Macháč