Audacity.cz/Fórum/Kdy použít paralelní kompresi při míchání?

Kdy použít paralelní kompresi při míchání?

Zajímalo mě, kdy vlastně použít paralelní kompresi při míchání. Vím, že je to technika, která dokáže hodně vylepšit zvuk a přidat dynamiku, ale nejsem si jistý, jak a kdy ji správně využít. Je to spíš pro dodání tlaku na bicí nebo pro vokály? Jak se to dá aplikovat na různé nástroje? Zkoušel jsem to párkrát, ale buď to zní moc uměle, nebo naopak vůbec nezazní ten efekt, co bych chtěl. Jaké jsou nejlepší praktiky pro nastavení poměru suchého a mokrého signálu? A jak se s tím dá pracovat v Audacity, abych dosáhl co nejlepšího výsledku? Možná by bylo fajn vědět, jestli existují nějaké konkrétní příklady z praxe, kde by paralelní komprese mohla udělat zásadní rozdíl. Pokud máte nějaké tipy nebo triky, budu rád za každou radu.

126 slov
1.3 minut čtení
27. 12. 2023
Petra Vondrová
Petra Vondrová

Paralelní komprese je fakt super technika, hlavně když potřebuješ dodat zvuku větší sílu a přitom si udržet dynamiku. Hlavně se to používá na bicí, ale dobrý výsledky můžeš dostat i u vokálů nebo baskytary. Takže třeba když máš bicí, můžeš je komprimovat víc na paralelním kanálu a pak to smíchat zpátky s původním signálem. Takže dostaneš ten tlak, ale furt tam zůstává ta přirozenost.

Nastavení bude záviset na tom, co chceš dosáhnout. Zkus začít s poměrem 50/50, což je taková dobrá střední cesta. Pak můžeš ladit podle toho, jak to zní – jestli je to moc umělý, tak zkus ubrat víc suchýho signálu nebo naopak, když to je málo slyšet, tak přidej. V Audacity to uděláš tak, že vytvoříš kopii stopy, aplikuješ kompresi na tuhle kopii a pak mixuješ zpátky s originálem.

Jako příklady z praxe – spoustu rockových nahrávek má paralelní kompresi na bicí, aby byly víc agresivní. Ale i vokály z toho můžou těžit, hlavně když chceš, aby byly víc vpředu v mixu bez ztráty přirozenosti. Takže experimentuj a hledej ten správnej poměr!

175 slov
1.8 minut čtení
12. 9. 2024
Marie Vacková
Marie Vacková

Paralelní komprese je super technika, která se dá použít na spoustu věcí. Hodně se to dává na bicí, aby byly víc „úderné“ a zároveň zachovala dynamiku. Ale klidně to zkus na vokály nebo i kytary. Základ je mít dva kanály: jeden s kompresí, ten druhej bez. Můžeš pak mixovat suchý a mokrý signál podle potřeby. Obecně platí, že čím víc mokrého signálu, tím víc tlaku, ale nesmíš to přehnat, jinak zvuk ztrácí přirozenost.

Nastavení poměru můžeš zkusit třeba od 30% do 70% mokrého signálu a pak doladit podle ucha. V Audacity je to jednoduchý – prostě si udělej kopii stopy, na jedný aplikuješ kompresi a pak to mícháš s tou původní. Úplně skvělý to je na basy, když chceš, aby byly mohutný a furt slyšet v mixu.

Jako příklad – vezmi si třeba nějakou rockovou skladbu. Bicí bez komprese zní fajn, ale když to proženete paralelní kompresí, najednou dostanou ten správnej drive a energii. Takže experimentuj a poslouchej!“

158 slov
1.6 minut čtení
22. 12. 2024
Václav Pešek
Václav Pešek