Kdy použít kompresor a kdy limiter při úpravě nahrávky?
Zajímalo by mě, kdy konkrétně je lepší použít kompresor a kdy naopak limiter při úpravě zvuku v nahrávkách. Mám pocit, že oba efekty slouží k ovládání dynamiky, ale jaký je mezi nimi vlastně rozdíl v praxi? V některých tutoriálech jsem četl, že kompresor je skvělý pro vyrovnání hladiny zvuku a dodání plnosti, zatímco limiter se prý využívá spíše na ochranu před přebuzením. Ale když mám nahrávku, která má spoustu dynamických změn, co by bylo efektivnější? Mám použít kompresor na celou stopu a nakonec přidat limiter na master kanál, nebo to udělat obráceně? Jaké jsou nejlepší postupy pro mixování s těmito nástroji? Taky bych rád věděl, jestli je možné používat oba efekty současně a jak to ovlivňuje konečný zvuk. Nemám moc zkušeností s prací ve studiu a rád bych se dozvěděl víc o tom, jak správně dosáhnout vyváženého zvuku. Může mi někdo objasnit situace, kdy bych měl volit kompresor místo limitera, nebo jak se navzájem doplňují? Dík za jakékoliv rady!
