Audacity.cz/Fórum/Kdy přidávat reverb ve filmové zvukové postprodukci?

Kdy přidávat reverb ve filmové zvukové postprodukci?

Zajímalo by mě, kdy je vlastně nejlepší čas přidávat reverb do zvuku ve filmu. Vím, že reverb může hodně ovlivnit atmosféru a pocit ze scény, ale jak to udělat správně? Je lepší ho použít na dialogy, nebo spíše na hudbu a zvukové efekty? Jak moc by měl být reverb výrazný, aby to nepřehlušilo ostatní zvuky, ale zároveň aby to dodalo hloubku? Existují nějaké konkrétní tipy na to, jak vybrat správné nastavení, třeba podle žánru filmu? Mám také na mysli, jaký typ reverberace je nejlepší pro různé prostředí - jestli se liší mezi interiéry a exteriéry nebo nějakými specifickými scenériemi. A co takhle synchronizace s obrazem? Jak se zaručit, že reverb nebude znít rušivě v rychlých střizích nebo akčních scénách? Rád bych slyšel názory od zkušenějších zvukařů nebo těch, co se už s reverbem potýkali ve svých projektech.

137 slov
1.4 minut čtení
8. 1. 2024
Jan Jonáš
Jan Jonáš

Reverb se hodí do postprodukce ve chvíli, kdy chceš přidat pocit prostoru nebo hloubky. U dialogů to chce opatrně – trochu reverb může pomoct, ale moc by je neměl zahltit. Na hudbu a efekty můžeš použít víc, aby to znělo bohatě.

Záleží taky na žánru, třeba horor může mít víc echo, zatímco drama spíš decentní reverb. U interiérů a exteriérů se to liší – v uzavřených prostorách dej menší reverb, venku můžeš jít víc do šířky. A co se týče synchronizace s obrazem, rychlý střihy fakt vyžadujou kratší reverb nebo vůbec žádný, jinak to může rušit. Taky je dobrý si hrát s decay time a wet/dry mixem, abys našel ideální nastavení pro každou scénu.

114 slov
1.1 minut čtení
28. 12. 2024
Daniel Vyskočil
Daniel Vyskočil

Reverb ve filmové postprodukci se většinou přidává, když chceš vytvořit atmosféru nebo pocit prostoru. Na dialogy je lepší používat jemný reverb, aby to neznělo jako ze studny, ale spíš jako příjemná místnost. U hudby a efektů můžeš být odvážnější, tam můžeš zkusit víc vrstev a délku reverberace podle žánru – u dramatu třeba delší a jemnější, u akce kratší a víc zdůrazněný, aby to sedělo k tempu. Hlavně dej pozor na mix, aby to nepřebíjelo ostatní zvuky.

Co se týče prostředí, interiéry potřebujou jiný typ reverbu než exteriéry. Například pro les nebo otevřený prostor zkus něco vzdušnějšího, zatímco pro místnost vyber kratší a teplejší reverb. A co se týká synchronizace s obrazem, snaž se reverb přizpůsobit rychlosti střihu – v rychlých scénách můžeš snížit jeho intenzitu a délku, aby to neznílo rozmazaně. Každá scéna je jiná, tak experimentuj, dokud nenajdeš ten správnej vibe.

143 slov
1.4 minut čtení
2. 1. 2025
Ivana Beranová
Ivana Beranová