Audacity.cz/Fórum/Jak nastavit kompresor, aby to na mixu vypadalo lépe?

Jak nastavit kompresor, aby to na mixu vypadalo lépe?

Zdravím všechny audio nadšence, potřeboval bych se poradit ohledně nastavení kompresoru, protože mám pocit, že moje mixy nejsou tak silné a vyvážené, jak by měly být. Když pracuji na svých skladbách v Audacity, občas se mi stane, že některé prvky zanikají, nebo naopak jsou příliš nahlas a ruší ostatní. Jak na to? Jaké hodnoty bych měl zvolit pro threshold, ratio, attack a release, aby se zvuk stal plnějším a víc se propojil? Vím, že každý nástroj může potřebovat jiný přístup, ale existují nějaké obecné tipy nebo triky, co se vyplatí dodržovat? Je lepší použít kompresor na celé mixy nebo spíše na jednotlivé stopy? A jak poznám, kdy už je to moc a začíná to znít uměle? Ideálně bych chtěl nějaké konkrétní příklady nebo doporučení pro typické žánry jako rock nebo elektronika. Děkuju moc za jakoukoli pomoc!

136 slov
1.4 minut čtení
5. 2. 2025
Štěpán Němec
Štěpán Němec

Kompresor je super nástroj, ale chce to trochu cviku. Obecně platí, že na vokály a baskytaru můžeš zkusit threshold kolem -20 dB, ratio 4:1. To ti pomůže vyrovnat dynamiku. Attack nastav na 10-30 ms, aby to neudusilo transienty, a release tak 50-100 ms, aby to nepůsobilo uměle. Na bicí je dobrý rychlejší attack, třeba 5 ms, aby se zvýraznily údery.

Když mixuješ, spíš bych doporučil kompresi na jednotlivé stopy, aspoň na začátek. Pak můžeš přidat i celkový kompresor na mix, ale pozor na to, abys to nepřehnal. Pokud začneš slyšet "pumpování" nebo zvuk je moc zploštělý, tak už je to moc. Zkus si hrát s nastavením a poslouchej. Tyhle hodnoty jsou jen výchozí bod, každá skladba si žádá něco jiného.

Na rock dej voko na kytary a vokály – ty by měly být vpředu. Na elektroniku zkus lehkou kompresi na basu a kick, aby to drželo pohromadě. Uvidíš, že když se s tím pohráš, budeš mít víc kontroly nad tím, jak jednotlivé prvky spolu interagují.

165 slov
1.7 minut čtení
3. 2. 2025
Jaroslava Havelková
Jaroslava Havelková

Kompresor je fakt super nástroj, ale chce to to správný nastavení. Obecně se doporučuje začít s thresholdem kolem -20 dB. To ti pomůže zachytit většinu dynamiky bez toho, aby ses dostal do přílišného komprese. Ratio 3:1 nebo 4:1 je taková zlatá střední. Určitě si dej pozor na attack a release – s attackem zkusit něco kolem 10-30 ms. To ti pomůže udržet údernost, ale nesmíš to moc uspěchat, jinak ti to celý zjemní. Release dej tak kolem 50-100 ms, abys měl ten zvuk hezky zpátky bez toho, aby zněl uměle.

Co se týče mixu, je lepší komprimovat jednotlivý stopy než celý mix najednou. Třeba bicí a basu si pohlídej víc, aby se hezky propojily a neplavaly v tom. Na vokály můžeš zkusit silnější kompresi, třeba 5:1 nebo i víc, když chceš, aby byly vpředu.

A hlavně poslouchej! Když už to zní moc uměle, tak určitě uber trochu na kompresi. Lepší je mít dynamiku a vyváženost než všechno zkombinovat do jedný hmoty. Zkus si hrát s různýma hodnotama a buď otevřený tomu experimentovat, to je klíč.

174 slov
1.7 minut čtení
2. 2. 2025
Viktor Moravec
Viktor Moravec