Audacity.cz/Fórum/Proč se mi míchání delay a reverb nezdá? Co dělám špatně?

Proč se mi míchání delay a reverb nezdá? Co dělám špatně?

Při práci na svých projektech v Audacity jsem narazil na problém, který mi nedává spát. Zkoušel jsem použít delay a reverb, abych vytvořil nějakou atmosféru, ale výsledky mě vůbec neuspokojují. Možná je to tím, že prostě nemám dostatečné zkušenosti s mícháním těchto efektů dohromady. Když přidám delay, tak se mi zdá, že zvuk je nějaký rozmazaný a pak, když přidám reverb, tak to celé zní jako jeden velký chaos. Jako by se mi ty efekty vzájemně rušily nebo nevytvářely ten správný prostor, který bych chtěl slyšet. Zkoušel jsem různé nastavení, ale pořád nemůžu najít to správné vyvážení mezi těmito dvěma efekty.

Možná dělám nějakou chybu v postupu? Nevíte někdo, jestli se má nejdřív aplikovat delay a pak reverb, nebo naopak? Jaké parametry bych měl sledovat při nastavování obou efektů? Mělo by se to dělat v nějakém specifickém pořadí? Někdy mám pocit, že i když každý efekt zvlášť zní dobře, po jejich smíchání to prostě nefunguje. Dáváte do mixu tyto efekty v různém poměru nebo používáte nějaké konkrétní typy delay a reverb? Představoval jsem si, že míchání těchto efektů přinese do mé hudby nějaký zajímavý prvek, ale spíš mám pocit, že to všechno zaniká.

Zajímalo by mě také, jaké nastavení by bylo ideální pro různé žánry hudby. Zjistil jsem totiž, že to, co funguje pro elektroniku, nemusí nutně fungovat i pro akustické nástroje. Může mi někdo poradit s tímto problémem? Jaké jsou nejlepší praktiky pro míchání delay a reverb? Jaké máte zkušenosti vy? Zatím jsem nenašel žádný tutoriál nebo článek, který by se touto kombinací efektů zabýval detailněji. Každá rada by pro mě byla cenná!

262 slov
2.6 minut čtení
14. 12. 2024
Ivana Poláková
Ivana Poláková

Míchání delay a reverb může být fakt oříšek. Tady je pár tipů, co by ti mohly pomoct. Za prvé, zkus si hrát s pořadím efektů – většinou se doporučuje nejdřív delay a pak reverb, ale záleží na tom, co chceš dosáhnout. Delay může vytvořit hloubku a pak ten reverb dodá prostor, ale pokud je to moc, tak to fakt zní rozmazaně.

Důležitý je i mix level každého efektu. Zkus nižší úroveň reverbu, aby to nebylo tak přeplácané. Taky si dej pozor na časy – u delších delayů můžeš mít problém s fázováním a zvuk se pak ztrácí. U reverbů doporučuju začít s menším room size a decay time, pak to můžeš postupně zvyšovat.

Co se týče žánrů, tak u elektroniky můžeš klidně experimentovat s většími efekty, zatímco akustické věci většinou potřebují víc „čistoty“, takže míň je víc. Hlavně si hraj s různými presetama a parametrama, dokud nenajdeš to, co ti sedí. Vzít si vzor ze zvuků, které máš rád taky může pomoct.

161 slov
1.6 minut čtení
3. 2. 2025
Petr Čermák
Petr Čermák

Míchání delay a reverb může bejt fakt tricky. Často se stává, že když to přeženeš s efekty, zvuk se pak ztrácí a zní rozmazaně. Obecně platí, že bys měl experimentovat s pořadím – většinou se začíná s delay a až pak se přidává reverb. Delay dodá tu hloubku a prostor, zatímco reverb pak dodá ten poslední nádech atmosféry.

Zkus nastavit delay na kratší časy a menší feedback, aby se ti zvuk nespojil do jednoho bláta. S reverbem to samý – dej ho na míň intenzity a víc na nižší frekvence, aby ti to nezakrylo základní zvuk. Také si hlídej, aby jsi efekt nepoužíval na všechno stejně – pro akustické nástroje to chce jemnější přístup než u elektroniky.

Fakt se vyplatí si hrát s různýma nastaveníma a poslouchat výsledky v kontextu celé skladby. Někdy je lepší mít míň efektů, ale dobře nastavených, než přehánět to s množstvím. A určitě doporučuji nechat si prostor pro vokály nebo hlavní instrumenty – ty by měly být jasný i přes efekty.

165 slov
1.7 minut čtení
19. 1. 2025
Josef Dobiáš
Josef Dobiáš