Audacity.cz/Fórum/Jak správně nahrát do orchestru, aby zněl vyváženě?

Jak správně nahrát do orchestru, aby zněl vyváženě?

Přemýšlím, jak na to, abych při nahrávání orchestru dosáhl co nejlepší vyváženosti zvuku. Mám na mysli, jak správně umístit mikrofony, aby zachytily všechny nástroje tak, jak mají znít. Je jasné, že každá sekce orchestru má své specifické potřeby, ale jak se dá dosáhnout toho, aby zvukovou paletu netvořily jen jednotlivé nástroje, ale aby to celé znělo jako jeden harmonický celek? Jaké techniky nebo tipy byste doporučili pro mixování a úpravy, abych vyvážil například smyčce proti dechovým nástrojům? Slyšel jsem o různých metodách nahrávání jako je ORTF nebo XY, ale jaký má vliv na celkový výsledek? A co se týče postprodukce – jaké efekty nebo EQ nastavení byste použili, abyste povznesli zvuk orchestru? Nebo je lepší nahrávat každý nástroj zvlášť a pak je smíchat? Zajímalo by mě také, jak důležité je použití prostorového zvuku a zda byste doporučili i nějaké pluginy pro dodatečné vylepšení zvuku. Jak byste přistoupili k celkovému mixu a mastering procesu pro orchestrální skladbu? Chtěl bych slyšet vaše zkušenosti a rady, protože hledám způsoby, jak to udělat co nejlépe.

171 slov
1.7 minut čtení
19. 6. 2022
Ludmila Dvořáčková
Ludmila Dvořáčková

Nahrávání orchestru je fakt výzva, ale pár tipů by mohlo pomoct. Začal bych s mikrofony – ORTF a XY jsou fajn, ale osobně mám radši Decca tree pro ten bohatší zvuk. Umístění mikrofonů je klíčový, zkuste je postavit tak, aby se nechtěně nepřekrývaly zvuky jednotlivých sekcí. Smíchejte pár hlavních mikrofonů s blízkými na jednotlivé sekce jako smyčce a dechovky, aby to mělo lepší definici. V postprodukci se nebojte EQ – snížit basy u smyčců, zvýšit výšky u dechovek může udělat zázraky. Kompresor na celkové mixování může taky pomoct vyrovnat dynamiku. Prostě držte věci v rovnováze, ale nenechte se svázat – experimentujte! A pokud jde o prostorový zvuk, tak jo, určitě to dodá hloubku; zkuste nějaký reverb plugin pro vytvoření příjemného prostoru. Mixing a mastering orchestru chce trpělivost; nesnažte se to uspěchat a poslouchejte to na různých systémech, abyste viděli, jak to hraje. To je fakt důležitý.

146 slov
1.5 minut čtení
12. 4. 2024
Richard Kolář
Richard Kolář

Nahrávání orchestru je vážně o balancování zvuku. Umístění mikrofonů je klíčový faktor, máš pravdu. Zkus umístit hlavní mikrofon do výšky nad orchestrem, třeba ORTF nebo AB technika, to ti dá dobrý prostorový zvuk a zachytí všechny nástroje. U smyčců a dechovek je fajn použít blízké mikrofony i pro detaily, ale nezapomeň, že chceš, aby to znělo jako celek.

Mixování je pak dost o EQ – zkrouhni basy u smyčců a dej dechovkám víc pozornosti v mid frekvencích. Nezapomeň na reverby, aby to mělo hloubku a šířku, ale ne moc, jinak to bude splašený. Postprodukce může mít velký vliv na finální zvuk, takže si hraj s kompresí a EQ až najdeš tu správnou cestu.

Nahrávat každý nástroj zvlášť? To jo, pokud chceš mít víc kontroly, ale může se to pak těžko míchat dohromady. A prostorový zvuk? Určitě, snaž se o stereo šířku. Pluginy jako Altiverb pro reverby nebo nějaké EQ od FabFilter ti můžou pomoct hodně. Celkově buď trpělivý a zkoušej! Každý orchestr je jiný.

163 slov
1.6 minut čtení
2. 8. 2023
Elena Dvořáčková
Elena Dvořáčková