Jaký je rozdíl mezi reverbem a delayem?
Když se člověk začne zabývat zpracováním zvuku, dříve nebo později narazí na pojmy jako reverb a delay. Ale co to vlastně tyto termíny znamenají a jaký je mezi nimi rozdíl? Je to pro mě trochu matoucí, protože oba efekty se nějakým způsobem zabývají časem a prostorovým vnímáním zvuku. Reverb, nebo dozvuk, se zdá být o tom, jak zvuk splývá s prostorem. Je to jako když mluvíte v místnosti s hodně tvrdými povrchy – zvuk se odráží od stěn a vytváří takový bohatý pocit prostoru. Na druhou stranu mám pocit, že delay, tedy zpoždění, je víc o opakování zvuku po určitém časovém intervalu, jako když slyšíte ozvěnu ve skalách nebo v údolí. Mám ale stále otázky. Můžete mi prosím osvětlit, jak přesně k těmto efektům dochází? Jaké techniky se používají k jejich dosažení? A kdy je lepší použít reverb a kdy delay? Zajímalo by mě i to, jestli existují nějaké specifické případy, kdy byste jeden efekt volili před druhým. A co třeba jejich kombinace? Je to vůbec možné, aby se tyto dva efekty doplňovaly? Jaké jsou vaše zkušenosti s použitím reverbu a delaye ve vašich projektech? Těším se na vaše názory a tipy!
