Audacity.cz/Fórum/Parametrický nebo grafický EQ pro mix?

Parametrický nebo grafický EQ pro mix?

Přemýšlím, co by bylo lepší pro můj mix – jestli zkusit parametrický ekvalizér nebo spíš grafický ekvalizér. Jsem v tomhle docela nováček a nemám moc zkušeností, ale chtěl bych dosáhnout co nejlepšího zvuku. Zajímalo by mě, jaké jsou mezi těmito dvěma typy EQ hlavní rozdíly a jaký z nich by se hodil víc pro úpravu různých nástrojů a vokálů v mých skladbách. Slyšel jsem, že parametrický EQ je víc flexibilní, ale grafický EQ může být zase snadnější na použití pro začátečníky. Jak to vlastně funguje v praxi? Je to pravda, že parametrický EQ umožňuje detailnější úpravy frekvencí? Co třeba při míchání více stop dohromady? Pokud si budu vybírat mezi oběma, co byste doporučili pro domácí studio? Měl bych se zaměřit spíš na jeden typ nebo je dobré mít obojí k dispozici? Rád bych slyšel vaše názory a zkušenosti s tímto tématem, protože chci posunout svůj mix na vyšší úroveň.

149 slov
1.5 minut čtení
18. 4. 2022
Monika Netolická
Monika Netolická

Když to vezmu kolem a kolem, parametrický EQ má víc možností pro ladění. Můžeš si nastavit přesně, jakou frekvenci chceš upravit a o kolik, což je super pro detailní úpravy. Takže když potřebuješ vyčistit nějaký nástroj nebo vokál, je to ideální volba. Grafický EQ je zase dost jednoduchej – máš tady pásma a můžeš je jen tak posouvat. Pro začátečníky je to fajn, protože hned vidíš, co děláš. Ale nedáš si tam takovou přesnost jako u parametrického.

Když mícháš víc stop dohromady, parametrický EQ ti umožní se s tím víc pohrát a najít optimální znění, což může být fakt důležitý, pokud máš hodně vrstev. Zase na druhou stranu grafický EQ ti může pomoct rychle udělat nějaký základní úpravy, když spěcháš.

Osobně bych doporučil mít oba typy k dispozici. Můžeš pak kombinovat – pro rychlý úpravy použít grafický a pro detailní ladění zas parametrický. Takže pokud chceš posunout mix na vyšší úroveň, určitě se do obou typů EQ podívej.

157 slov