Audacity.cz/Fórum/Jaké nastavení kompresoru je nejlepší pro vokály, aby zněly plně?

Jaké nastavení kompresoru je nejlepší pro vokály, aby zněly plně?

Když se pokouším nahrát vokály, často se potýkám s tím, že zní buď moc slabě nebo naopak až příliš agresivně. Slyšel jsem, že kompresor může udělat velký rozdíl, ale nikdy jsem si nebyl jistý, jaká nastavení vlastně použít. Jaké hodnoty pro prahovou úroveň, poměr a útok by měly být ideální pro to, aby vokály zněly plně a vyváženě? Zajímalo by mě také, jestli je dobré použít nějakou formu dodatečného EQ po kompresi, nebo jestli to všechno vyřeší už samotný kompresor. Myslím, že bych chtěl dosáhnout toho, abych měl vokály jasné a výrazné v mixu, ale bez toho, aby byly přehnaně zkomprimované nebo umělé. Pokud máte někdo zkušenosti s tím, jak správně nastavit kompresor na vokály ve svém projektu v Audacity nebo jiných programech, budu moc rád za tipy a rady. Co funguje vám? Jaké máte tajné triky pro dosažení bohatého zvuku vokálů? Děkuji!

143 slov
1.4 minut čtení
2. 6. 2022
Šárka Prchalová
Šárka Prchalová

Když se snažíš dostat vokály do mixu tak, aby zněly plně, má smysl začít s kompresorem. Takže co se týče nastavení: pro prahovou úroveň můžeš zkusit kolem -10 dB, ale záleží na tom, jak silně vokály zpíváš. Poměr okolo 3:1 nebo 4:1 je docela dobrý, to ti pomůže udělat vokály trochu stabilnější. Útok by měl být rychlejší, dejme tomu 5-10 ms, a uvolnění kolem 50-100 ms. To ti dá ten správný pocit bez toho, aby to znčilo dynamiku.

Co se týče EQ, rozhodně doporučuju po kompresi přidat nějaký, hlavně na zvýraznění středních frekvencí. Můžeš zkusit zvýšit kolem 3 kHz pro jasnost a trochu ubrat na nízkých frekvencích, aby se nepletly s basy. No a nezapomeň sledovat úroveň celkového signálu, abys nebyl přehnaně zkomprimovanej. Každej vokál je jinej, tak si hraj s těma nastaveníma a uvidíš, co ti funguje nejlíp.

139 slov
1.4 minut čtení
31. 8. 2024
Anna Kovářová
Anna Kovářová

Pokud chceš, aby vokály zněly plně, začni s prahovou úrovní tak kolem -20 dB. Poměr můžeš nastavit na 3:1 nebo 4:1 – to by mělo udržet vokály v rozumných mezích. Čas útoku zkusit kolem 10 ms, ať nezhltneš všechny transience, ale zároveň je to dost rychlé, aby to udělalo práci. Uvolnění dej na 100 ms, aby byl zvuk přirozenější a nedělal ti to umělé zvuky. Po kompresi je dobrý nápad použít EQ k vyčištění nějakých nežádoucích frekvencí, třeba pod 100 Hz uřezat, a přidat trochu jasnosti v oblasti 5-10 kHz. Pro bohatší zvuk vokálů si taky hraj s reverbem, ale opatrně, ať to nevytvoří bahno. Doufám, že to pomůže!

109 slov
1.1 minut čtení
17. 8. 2024
Nikola Kroupová
Nikola Kroupová